Professor, Əməkdar Elm Xadimi
Karl Yaspersə görə, “bəşəriyyət eyni mənşəyə və ümumi məqsədə malikdir”. Əgər belədirsə, bəs onda səbəbi nədir ki, Şərq ilə Qərb biri-birindən bu qədər fərqlənir? Müasir dövrdə müsəlman Şərqinin elm və təhsildə geri qalmasının səbəbi nədir? Bu yazıda bu suallara cavab axtarılır.
Orta əsrlərdə İslam dünyasının bəşər elminə böyük töhfələri olub. Ancaq bu töhfələr obyektiv dəyərləndirilməyib, əksinə bir sıra səbəblərdən, (o cümlədən, dini-siyasi) gözdənsalma təbliğatı aparılıb. Müsəlman dünyasının özü də bu təpkilərə layiqincə cavab verə bilməyib, bugünkü geriliyi demək olar ki, tarixi gerilik kimi qəbul edib. Bu cür mövqesizlik Sovet dönəminin ideologiyasına da uygun idi.
İslam dünyasındakı elmi fəaliyyəti düzgün qiymətləndirmək üçün 15 əsrlik dövr iki yerə bölünür:
1.Orta əsrlər islam dünyasında elm.
2. Müasir islam dünyasında elm.
Məsələyə bu cür yanaşma bir tərəfdən bizə obyektiv nəticə çıxarmağa, ikinci tərəfdən gənclərimizə bugünkü geriliyin səbəbini izah etməyə imkan verir.
ORTA ƏSRLƏR İSLAM DÜNYASINDA ELM
“Qüvvət elmdədir başqa cür heç kəs
Heç kəsə üstünlük eyləyə bilməz!”
Nizami Gəncəvi
Bu beytdən də görünür ki, zamanında islam dünyasında elmin böyük gücə malik olduğunu biliblər. Böyük Nizami bu misralarla o zamankı ictimai şüuru bədii formada ifadə edib. Orta əsr müsəlman elminin bəşər elminə töhfəsi professor Həsən Quliyev tərəfindən kifayət qədər geniş araşdırılıb. Ona Allahdan rəhmət diləyərək bu məqalədə onun bəzi fikirlərindən geniş istifadə edəcəyik.
Müsəlman mədəniyyətinin təşəkkülünün obyektiv və tarixi səbəbləri olmuş və bu inkişaf bir sıra hadisələrin mürəkkəb qarşılıqlı təsiri zəminində baş vermişdir. Bunlardan biri: 489-cu ildə Bizans imperatoru Zenonun fərmanı ilə məşhur Edesa təbiətşünaslıq və fəlsəfə məktəbi bağlanır və onun bütün nümayəndələri təqiblərdən qaçaraq, Sasanilər İranına köçür və Yunanıstandakı akademiya kimi yeni bir akademiya yaradırlar. 529-cu ildə digər Bizans imperatoru Yustinyan Afina akademiyasının fəaliyyətini qadağan edir və bu akademiya da Sasanilər şəhəri Gündəşapura köçür. Bu regionun başqa şəhərlərində də buna oxşar elmi məktəblər fəaliyyət göstərir. Beləliklə, V əsrdən başlayaraq bugünkü müsəlman coğrafiyasında yunan elmi ənənələrinin möhkəm bünövrəsi qoyulur. Buna paralel olaraq elə həmin dövrdə Bizans və Hind mədəniyyətlərinin yayılması prosesi də baş verir. Bununla bərabər “yerli” ənənəvi intellektual mədəniyyətin (islamdan əvvəlki ərəb idrakı dəyərləri, zərdüştlük və s.) inkişafı prosesi də müşahidə olunur.
Nəticədə VIII əsrdən başlayaraq müsəlman elmi ənənəsinin intensiv formalaşması prosesi başlayır. Müsəlman aləmi özgünlüyünü saxlayaraq tədricən dünya elminin mərkəzinə çevrilir. Bir çox xəlifələr hədiyyə olaraq ləl-cəvahir deyil, məhz kitab qəbul edirdilər. Kitab kultu cəmiyyətin yeni idealı, and yeri olur. Təsadüfi deyildi ki, artıq ilk xəlifələr messenat olur, “müdriklik evləri”, şəxsi kitabxanalar yaradır və alimləri öz ətrafına cəlb edirlər. İnsanın ictimai vəziyyəti, şəxsiyyətin nüfuz və elitaya mənsub olması şəxsi bilik fondunun nə dərəcədə zəngin olması ilə müəyyənləşdirilir. Bilikli insan bir növ mədəni örnəyə, nümunə götürmək üçün etalona çevrilir. İstər ictimai, istərsə də şəxsi kitabxanalar Qərbdə yox, ilk dəfə Şərqdə yaranmışdı.
Müsəlman elmi ənənəsində obrazlı (humanitar) və məntiqi (rasional) idrak formaları arasında həmişə dinamik tarazlıq saxlanılırdı. Rasional və ya humanitar elmi ənənəyə səmtləşməsindən asılı ol-mayaraq, müsəlman alimi bu və ya digər dərəcədə aralıq hadisəsini də əxz etmişdir. Alim həm də şair idi və tərsinə. Alimin elmi maraqlar spektri bəzən onlarla elmi əhatə edirdi: riyaziyyat, fizika, astronomiya, məntiq, fəlsəfə, təbabət, poetika, musiqi və şeir yazmaq nəzəriyyəsi, qrammatika, teologiya, əlkimya və s. İslam dünyasında elmin və alimin özgürlüyü baza prinsipi bu idi. Humanitar alimlərin marginallığı bundan ibarət idi ki, onlar hər bir halda rasional təfəkkürə öz münasibətlərini müəyyənləşdirməyə məcbur idilər.
Alimliyin və ya elmiliyin Qərb modelində adətən poetiklik ilə məntiqliyin eyni zamanda bir adama xas olmasını istisna edirdi bu səbəbdən də “fiziklər və liriklər” bölgüsü mövcud idi.
Qərb universtlərində tələbənin hazırlığı üçün kollektiv məsuliyyət daşıyan alimlər korporasiyasına, təkmilləşmiş ierarxiyaya malik orta əsr Avropa universitet olduğu halda, müsəlman universitetlərinə ümumkorporativ cavabdehlik xas deyildi.
Müəllim və alim arxetipi
Müsəlman dünyasında müəllim şagird (mürşüd -mürüd) münasibətləri nüfuz, təqlid, isnad və başqa prinsiplər əsasında fəaliyyət göstərirdi. Müəllim şəxsiyyəti ilə canlı ünsiyyət bu tərbiyə sistemində əsas amil idi.Bir çox alimlər (V. Sementsov) hesab edirlər ki, ənənəvi Şərq tərbiyə sistemində şagirdlə müəllim arasındakı canlı ünsiyyət Şərq mədəniyyəti üçün fundamental əhəmiyyət kəsb edir.
Müsəlman alimliyi kitab mədəniyyəti mühitində formalaşırdı. Savad və ensiklopedizm kultu həm də müsəlman elmi ənənəsi özgünlüyünü səciyyələndirir. Özgür alim şəxsiyyət tipi formalaşmışdı: alimdən, hər şeydən əvvəl, qədimdən qalan sərvətlərə və dinin normalarına bələd olmaq, müstəsna təxəyyül və hafizə, obrazlı və assosiativ təfəkkür tələb olunurdu.
Öz müəlliminin yaradıcı surətdə hər şeydə təqlid edərək onun həyatı ilə yaşayan zaman, gələcək alim kimi şagirddə tədricən müəlliminin “örnəyi” (arxetipi) formalaşır. Müəllimi ilə birlikdə şagird yaradıcılığın sirlərinə yiyələnir, lakin bu zaman o, yaradıcılığın hansısa universal bir modelini deyil, öz müəlliminin özgün, orijinal yaradıcılıq laboratoriyasını dərk edir. Bəhmənyar maraqlı fikir söyləmişdir: “Əqli elmləri dərk edərək onların daşıyıcılarının keyfiyyətlərini mənimsəməyənlər elmlərin mahiyyətindən məlumatsız olaraq qalırlar, bağda yazın nişanələri göründüyü kimi, alimin hərəkətlərindən də onun müəllimlərinin müdrikliyi özünü göstərir”.
Nobel mükafatına layiq görülmüş pakistanlı fizik Əbdüs Səlam “İdeallar və gerçəkliklər” kitabında yazır: “Orta əsrlərdə elmin ağırlıq mərkəzi İslam dünyasında idi... Quranın yeddi yüz əlli ayəsi -təxminən səkkizdə biri inananları təbiəti araşdırmağa, həqiqət axtarışında ağıllarını ən yaxşı şəkildə istifadə etməyə, bilik əldə etməni və elmi düşüncəni ictimai həyatın bir parçası halına gətirməyə sövq edir”.
Belə tədris metodunun uğuru ilə bərabər qüsuru da var idi. İslam alimləri bu qüsuru görmüş və tənqid etmişlər. Misal üçün, Əl-Məarri korkoranə nüfuz sahibinə inanan tədris metodunu , qədim örnəkləri qeyri-yaradıcı tərzdə təqlid edən ənənəvi alimliyi kəskin tənqid etmişdi.
İslam elm və təhsilin əsaslandığı prinsiplər: nüfuz, təqlid, isnad, müxtəliflik prinsipi, canlı ünsiyyət, məhsuldar mükalimə (seminar).
Maraqlıdır ki, müsəlman alim hazırlama sistemində də şəxsi amil aparıcıdır. Alimi obyektivləşdirilmiş intellektual mühit deyil (şəxsizləşdirilmiş mətnlər və ya alimlərin korporasiyaları), tələbənin bilavasitə müəllimlə ünsiyyəti formalaşdırır. Tələbəyə təkcə müəllimin ona verdiyi obyektivləşdirilmiş bilik fondu deyil, həm də müəllimin həyat tərzi, düşüncə üslubu və xüsusilə onun şəxsiyyəti təsir göstərir.
Müsəlman şəxsiyyət tərbiyəsi sistemində təhsil metodunun xüsusi bir müxtəliflik prinsipi işləyirdi. Tədris üsullarının fəlsəfi dərkindən bəhs edərkən İbn Xəldun göstərirdi ki, ənənəvi müsəlman tərbiyəsi elmilik xüsusiyyətlərindən məhrumdur, çünki o, vahid şəklə salınmamışdır. İbn Xəldun yazır ki, “bilik öyrənmək sənətdir ki, tədris üsulları arasındakı mövcud fərqlər də buna şəhadət edir. Hər bir məşhur müəllimin özünün tədris üsulu və əvvəlcədən müəyyən edilmiş tədris qaydası vardır: bu, ümumiyyətlə, bütün sənət növlərinə xas olan cəhət, məhz onu göstərir ki, belə tədris üsulu elmə aid deyil, zira, əgər o, elmə aid olsa idi, onla-rın hamısı üçün vahid olardı. Sən elmin hər bir sahəsinin tədrisi üsullarında fərqlərə rast gələ bilərsən və bu onu göstərir ki, hər üsul bir sənətdir: axı elm vahid və ziddiyyətsizdir”.
İslam dünyasında alimlərə hörmət böyük idi və bu İslam mədəniyyətindən gəlirdi. “Alimlər bu dünyanın işığı, axirətin nurudur” paradiqma səviyyəsinə qalxmışdır. Padşahlar, şahlar, sərkərdər zaman-zaman alimləri ziyarət edir və bu hadisələr geniş yayılırdi və nəticədə gənc nəslin elm dalınca getmələrini stimullaşdırırdı. Tarixdən məlum olan bir neçə hadisəni yada salaq.
Əbu Reyhan əl Biruni
Əbu Reyhan Biruni ömrünün son saatlarını yaşayanda bir tələbəsi onu ziyarət edir. Tələbə onu salamlayanda səsindən tanıyır və deyir: - Sən filankəs deyilsən? Tələbə: - Bəli, - deyir. “Mənə deyilənə görə sən İslamın miras hüququnda dolaşıq bir məsələnin cavabını tapmısan, belədirmi? Tələbə: “Ya Əbu Reyhan, indi sağlamlıq haqda düşünmək...”. Əbu Reyhan onun sözünü kəsir: “Bunu bilmədən ölməkdənsə, bilib ölmək daha xeyirli deyilmi, səncə?”
Zünnun əl Misri
Sufiliyi, vəlayəti ( mürşid -mürid bağlarını) və sufi vəllərini orda-burda inkar edən bir dəliqanlı gənci ədəbə dəvət etmək üçün böyük ustad Zünnun əl Misrinin (796 -859) yanına gətirirlər. Moizələrində uca Yaradanı “insan oğlunun Tək və Mütləq Dostu, Sevgilisi” adlandıran bu sufi ustadı barmağındakı qiymətli daşa malik üzüyünü çıxarıb, həmin gəncə uzadır və deyir: - Bunu adi bazara (I bazar) aparıb, bir altun sikkəyə sat.
Bazarda heç kəs bu üzüyə heç gümüş sikkə də vermədi. Çarəsiz gənc Zünnunun yanına qayıdıb durumu ona söyləyir.
Bu səfər Zünnun ona deyir ki, üzüyü mücəvhərlər (II bazar) satılan bazara çıxarsın. Qızıl-zinət əşyaları satılan bazarın sərrafları min altun sikkə təklif edirlər. Eyni mala iki müxtəlif bazarda fərqli qiymətlərin qoyulması təcrübəsi gənci çaşdırır. Gənc böyük sufinin yanına qayıdır və olanları danışır. Zünnun ona belə deyir: - Sufiliyin və o yolu tutub gedənlərin dəyəri ondan anlayanlara yaxşı bəllidir. Arif olmayanların aşağalaması ilə onlardan heç nə əskilməz. Sənin onlara verdiyin dəyər isə elminin və idrakının dayazlığından qaynaqlanır. Elə buna görə də o qara bazarda bu nadir üzüyə verilən qiymətdən zərrəcə fərqlənmir.
Çingiz xan
Çingiz xan Buxaranı fəth edəndə atını şah sarayının pilləkəninə sürür. Bütün bəylər, zadəganlar, tacirlər gəlib səmənd atın ayağından öpürlər. Əllərini qurşağına qoyan 5-6 nəfər isə başları ilə fatehi salamlayırlar və gəlib atın ayağından öpmürlər. Çingiz xan soruşur: “Bəs onlar niyə gəlib atı öpmədilər?” Cavab verirlər ki, onlar da olar - alimlərdir.
Əmir Teymurun vəsiyyəti
İslam mədəniyyətində alimin və müəllimin nüfuzu çox böyük idi. Bir çox padşahlar, sultanlar zaman-zaman nüfuzlu alimləri ziyarət ediblər. Bu insanlar dünyasını dəyişəndə, həyatlarının son anlarında da, vəsiyyətlərində də alimi yada salıblar. Əmir Teymur dünyasını dəyişəndə vəsiyyət edir ki, məni Seyid Bərkənin ayaq tərəfində basdırın...
Müsəlman rasionalist fikrinin görkəmli nümayəndələri İbn Sina, Fərabi, Biruni, Tusi və digərləri dünya təbiətşünaslıq və fəlsəfi biliklər sisteminin inkişafına əhəmiyyətli dərəcədə təsir göstərmişlər.
Əl-Qəzali hesab edirdi ki, həqiqət meyarı haqda məsələdə “ürəkdə inam” kimi başa düşülən din mövqeyində durmaq lazımdır və “biliyin həqiqiliyi” meyarı din əsl bilik, hər bir əsl bilik isə dindir.
(Ardı var)
Strategiya.az
HEYDƏR ƏLİYEV - YENİ MİLLİ İNTİBAHIN VƏ MÜSTƏQİL DÖVLƏTÇİLİYİN ƏSASINI QOYMUŞ TARİXİ LİDER
Müasir dövrün qlobal problemi iş şəraitində mobbinq ve mübarizə yolları
Azərbaycan Respublikasında Dövlət Qulluğunun Təkmilləşdirilməsi İstiqamətləri
HEYDƏR ƏLİYEV - MÜASİR AZƏRBAYCAN TARİXİNİ YARADAN LİDER
Xarici valyutaların manata qarşı bugünkü məzənnəsi
Ceyhun Bayramov ölkəmizin Avropanın enerji təhlükəsizliyində mühüm rol oynadığını bildirib
İmtahanın nəticələri ilə əlaqədar müraciətlərə baxılması üçün Apellyasiya Şurasına ərizə qəbuluna başlanılıb
Xarici işlər naziri Ceyhun Bayramov NATO-nun Baş katibi Yens Stoltenberq ilə görüşüb
Avropa İttifaqı münaqişədən sonrakı dövrdə mühüm rol oynayır - Ceyhun Bayramov
"Qarabağ" İsveçrə çempionuna qalib gəldi
Tehranda Rusiya və Türkiyə prezidentlərinin görüşü olub
Ceyhun Bayramov Gürcüstanın Baş naziri ilə bölgədə sülh prosesini müzakirə edib
Mikayıl Cabbarov: Sənaye zonalarında istehsal 53 faiz, ixrac isə 2 dəfə artıb
Ağalı kəndinə köçürülən ailələrin tibbi müayinələrinə başlanılıb
Prezident İlham Əliyev: Bizim Xəzər dənizi kimi çox nəhəng bir enerji mənbəyimiz var
Qubada içərisində 125 min manat olan seyf oğurlanıb
İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının 140 illiyi qeyd edilləcək - SƏRƏNCAM
Azərbaycan tarixinin şanlı səhifələrindən biri - 14 iyul 1969-cu il
Şuşada Vaqif Poeziya Günləri başlayıb
Təhsil Nazirliyi: 204 məktəbdə elektron jurnal və gündəlik sistemi tətbiq edilib
Təhsil Nazirliyi məlumat yaydı
FHN: Zəngilan rayonunda ağaclıq ərazidə baş verən yanğının tam söndürülməsi istiqamətində tədbirlər görülür
Azərbaycan neftinin qiyməti 114 dolları ötüb
Azərbaycan Ordusunun əsgəri həlak olub
Baş Prokurorluq rəis müavininin intiharı ilə bağlı məlumat yaydı
Respublika üzrə pensiyaların iyulun 15-də tam ödənilərək yekunlaşdırılması nəzərdə tutulub
Qızıl təpə abidəsində arxeoloji tədqiqatlar davam edir
Azərbaycan neftinin bir bareli 113,91 dollara satılır
Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft boru kəmərinin tam istismara verilməsindən 16 il ötür
Partlayış zamanı “Baktelecom”un rabitə infrastrukturuna ziyan dəyməyib
Dünyada "Premium Euro-95" benzinin bahalaşması gözlənilir - Azərbaycana necə təsir edəcək?
Azərbaycan nefti ucuzlaşıb
Böyük Britaniyanın yeni baş nazirinin adı sentyabrın əvvəlində açıqlanacaq
Tovuz döyüşlərindən iki il ötür
Bakının mərkəzində partlayış baş verib
Cüdoçularımız Xorvatiyada Qran-Pri turnirində iştirak edəcəklər
Ərdoğan yaxın zamanda Venesuelaya səfər edəcək - Maduro
Türkiyə və Ukrayna prezidentləri arasında telefon danışığı olub
Xaçmazdakı meşə yanğınının söndürülməsinə iki helikopter və amfibiya tipli təyyarə cəlb olunub
Ərdoğan və Paşinyan arasında telefon danışığı olub
Saatlı stansiyası yaxınlığında qəzaya uğrayan qatar Gürcüstana məxsusdur - ADY
FHN Xaçmazdakı meşə yanğınları ilə bağlı məlumat yayıb
Vahid əlaqələndirmə mərkəzlərində 41 min şəxsə xidmətlər göstərilib
Kino Agentliyi Mədəniyyət Nazirliyinin tabeliyində olan qurumların siyahısına əlavə edilib
Gələn ilin sonunda Şuşa ilk sakinlərini qəbul edəcək - Aydın Kərimov
Azərbaycan Ordusunun hərbçisi həlak olub
DİN: Ötən gün ölkə ərazisində qeydə alınan cinayətlərdən 52-nin açılması təmin olunub
Xocavənd rayonu ərazisində yeni hərbi hissənin açılışı olub
Birinci vitse-prezident Mehriban Əliyeva Qurban bayramı münasibətilə xalqımızı təbrik edib
Abeyə atəş açan şəxs əməlinin səbəbini açıqlayıb
Zakir Həsənov Qurban bayramı münasibətilə Azərbaycan Ordusunun şəxsi heyətini təbrik edib
XİN Azərbaycanın diplomatik xidmət orqanlarının əməkdaşlarını peşə bayramı münasibətilə təbrik edib
Bu gün Azərbaycanda Qurban bayramı qeyd edilir
Bərdədə avtomobil yolunun tikintisi ilə bağlı 3,1 milyon manat ayrıldı - SƏRƏNCAM