Heyvan haqları

11:35 / 14.08.2015

Ağamahmud SƏMƏDOV

Bi­zim bir ço­xu­muz hə­lə də, hey­van­la­rı in­sa­na gə­rək ola bi­lə­cək bir əş­ya və əy­lən­cə mən­bə­yi ki­mi qə­bul edi­rik. Bə­zən “Öz hey­va­nım­dır, is­tə­səm onu in­ci­də də, dö­yə də, hət­ta la­zım gəl­sə ca­nı­nı da, ala bi­lə­rəm” de­yə dü­şü­nü­rük. Ək­sər hal­lar­da biz hey­van­la­rın tə­bii eh­ti­yac­la­rı­na, ins­tink­lə­ri­nə mə­həl qoy­mur, on­la­ra qar­şı la­qeyd­lik nü­ma­yiş et­di­ri­rik. La­kin, unut­maq ol­maz ki, biz in­san­lar ki­mi hey­van­lar da, Ya­ra­dan tə­rə­fin­dən ve­ril­miş haq­la­ra-ilk növ­bə­də Ya­şa­maq haq­qı­na ma­lik­dir­lər. Hey­van­lar­da da emo­si­ya­lar var, in­san­lar­da ol­du­ğu ki­mi on­lar­da da mər­kə­zi si­nir sis­te­mi möv­cud­dur; on­lar da xəs­tə­lə­nir, ağ­rı­yır, əzab çə­kir, ac qal­ma­ğa məh­kum olur, nə­sil ar­tır­maq, min il­lər bo­yu da­şı­dıq­la­rı ins­tinkt­lə­ri öz nə­sil­lə­ri­nə ötür­mək uğ­run­da mü­ba­ri­zə apa­rır­lar.
Bə­zən su­al olu­nur. Hey­van­la­rın hü­quq­la­rı var­­mı­­?
Bil­di­yi­miz ki­mi, hey­van­lar heç bir hü­qu­qi öh­də­lik da­şı­ma­dan bir-bi­ri­nin qay­ğı­sı­na qa­lır və la­zım gəl­dik­də hət­ta öz hə­yat­la­rı ba­ha­sı­na di­gər­lə­ri­ni mü­da­fiə edir­lər. “Hü­quq” an­la­yı­şı biz in­san­lar tə­rə­fin­dən dü­şü­nül­müş­dür və onun in­san­dan sa­va­yı heç bir di­gər can­lı­ya aidiy­yə­ti yox­dur. Bəs on­da biz nə üçün hey­van hü­quq­la­rın­dan da­nı­şı­rı­q? Ca­vab sa­də­dir: hey­van haq­la­rı in­san­la hey­van mü­na­si­bət­lə­rin­də olan həd­di ni­zam­la­yan hü­quq­lar­dır. Əgər in­san­lar­la hey­van­la­rın ara­sın­da olan mü­na­si­bət­lə­rin həd­di­ni mü­əy­yən­ləş­di­rə bil­mə­sək, o za­man biz bə­zi in­san­la­rı hey­van­la­ra qar­şı qəd­dar­lı­ğa gö­rə ca­vab­deh sa­ya bil­mə­rik.
Hey­van­lar­la qəd­dar mü­na­si­bə­tə, ko­bud dav­ra­nı­şa gö­rə in­san­lar mə­su­liy­yət da­şı­ma­lı­dır­lar. Bax, elə hey­van hü­quq­la­rı da bu­ra­dan ya­ra­nır.
Hey­van­la­ra bi­zim ne­cə mü­na­si­bət bəs­lə­mə­yi­miz və on­la­ra han­sı hü­quq­lar ver­mə­yi­miz ar­tıq etik prob­lem­dir. Al­man fi­lo­so­fu Al­bert Şveyt­sar de­miş­kən: “eti­ka­nın özə­yin­də mər­hə­mət da­yan­ma­lı­dır. Mər­hə­mət yox­dur­sa hü­quq­dan söh­bət et­mək mə­na­sız­dır ” .
Hey­van­la­rın büs­bü­tün in­san­la­rın ta­be­li­yin­də ol­ma­sı, ona xid­mət et­mə­si və İla­hi ierar­xi­ya­nın aşa­ğı pil­lə­sin­də dur­ma­sı, in­sa­nın isə ən yük­sək pil­lə­də yer tut­ma­sı fik­ri töv­rat zə­ma­nə­lə­ri­nə ge­dib çı­xır. Bu­nun­la ya­na­şı, he­sab olu­nur­du ki, ma­dam hey­van­la­rın şüu­ru və in­san ki­mi da­nış­maq qa­bi­liy­yə­ti yox­dur­sa, on­lar hör­mət olun­ma­ğa, sa­yıl­ma­ğa la­yiq de­yil­lər. Bu­na gö­rə də, in­san­la­rın hey­van­la­rı məhv et­mə­si, öl­dür­mə­si tə­bii sa­yı­lır­dı.
Qə­dim dün­ya­nın ən ta­nın­mış nü­ma­yən­də­lə­rin­dən bi­ri olan yu­nan fi­lo­so­fu və ri­ya­ziy­yat­çı­sı Pi­fa­qor hey­van­la­ra hör­mət et­mə­yi və on­la­ra qar­şı qəd­dar ol­ma­ma­ğı töv­si­yə edir­di.
Müa­sir­lə­ri­nin yaz­dıq­la­rı­na gö­rə İtal­yan rəs­sa­mı Leo­nar­do da Vin­çi (1452-1519) hey­van­la­rı, xü­su­sən də, at­la­rı çox se­vir­di. O, he­sab edir­di ki, hey­van­lar­la mü­na­si­bət­də in­sa­nın əx­la­qı təd­ri­cən in­ki­şaf edə­cək və bu hey­van­la­ra qar­şı zo­ra­kı­lıq əməl­lə­ri­nin qar­şı­sı­nı al­ma­ğa kö­mək edə­cək­dir. Da Vin­çi sa­tı­lan quş qə­fəs­lə­ri­ni alır və aça­raq on­la­rı azad­lı­ğa bu­ra­xır­dı. Hey­van­la­ra əziy­yət ve­rən­lə­rə pis mü­na­si­bət bəs­lə­yir­di.
Leo­nar­do da Vin­çi de­yir­di: “Bir vaxt gə­lə­cək hey­van öl­dü­rə­nə in­san qa­ti­li ki­mi mü­na­si­bət bəs­lə­yə­cək­lər”.
Elm­də in­qi­la­bın ba­ni­lə­rin­dən bi­ri, alim və fi­lo­sof Re­ne De­kart 1641-ci il­də “İl­kin fəl­sə­fə haq­qın­da dü­şün­cə­lər” ad­lı əsə­ri­ni çap et­dir­miş və ora­da kai­na­tın ya­ran­ma­sı­nın me­xa­ni­ki nə­zə­riy­yə­si­ni ver­miş­di. Hə­min əsə­rin­də De­kart hey­van­la­rın da, in­san­lar ki­mi his­set­mə qa­bi­liy­yə­ti ol­ma­sı, on­la­rın da, ağ­rı və əzab çə­kə bil­mə­lə­ri ba­rə­də mə­lu­mat ve­rir­di.
İn­gi­lis ali­mi Ri­çard Ray­de­rə gö­rə, in­gi­lis­cə da­nı­şı­lan öl­kə­lər­də ilk də­fə Hey­van­la­rı Mü­ha­fi­zə ba­rə­də Qa­nun 1635-ci il­də İr­lan­di­ya­da qə­bul olun­muş­dur. Di­ri qo­yu­nun bə­də­nin­dən yu­nun əl­lə dar­tı­la­raq çı­xar­dıl­ma­sı və xı­şın atın quy­ru­ğu­na bağ­lan­ma­sı hə­min hey­van­la­ra əziy­yət ver­di­yi­nə gö­rə Qa­nun­la qa­da­ğan edi­lir­di.
1641-ci il­də De­kart “Dü­şün­cə­lə­ri”ni çap et­di­rən za­man Şi­ma­li Ame­ri­ka­da Mas­sa­çu­set kör­fə­zi müs­təm­lə­kə­sin­də kənd tə­sər­rü­fa­tı hey­van­la­rı­nın mü­ha­fi­zə­si ba­rə­də ilk Ko­deks qə­bul edil­di. Ko­dek­si Kemb­ric Uni­ver­si­te­ti­nin mə­zu­nu hü­quq­şü­nas Na­ta­na­el Uord ha­zır­la­mış­dı. Qa­nun top­lu­su­na 92-ci bənd əla­və edil­miş­di: “Heç kəs Al­la­hın ya­rat­mış ol­du­ğu və in­sa­na fay­da­lan­maq na­mi­nə is­ti­fa­də olu­na bi­lən, hər han­sı bir can­lı­ya qar­şı qəd­dar­lıq, ya­xud ko­bud­luq et­mə­mə­li­dir”. Ta­rix­çi Ro­de­rik Neş bu ha­di­sə­nin ol­duq­ca bö­yük ta­ri­xi əhə­miy­yət kəsb et­mə­sin­dən ya­zır­dı.
Təx­mi­nən ey­ni za­man­da İn­gil­tə­rə­də də, hey­van­la­rı mü­da­fiə edən qa­nun­lar qə­bul edil­di. 1654-cü il­də Oli­ver Krom­ve­lin hö­ku­mə­ti tə­rə­fin­dən qə­bul edil­miş Qa­nun­da qan axı­dı­lan id­man növ­lə­ri; ələl­xü­sus xo­ruz dö­yüş­lə­ri və it bo­ğuş­du­rul­ma­sı qa­da­ğan edi­lir­di. La­kin, bu heç də, ha­mı­nın ürə­yin­cə de­yil­di. 1660-cı il­də Styü­art­la­rın kral­lı­ğı­nın bər­pa­sın­dan son­ra bu qa­nun­lar ləğv olun­du. Öküz dö­yüş­lə­ri isə, İn­gil­tə­rə­də hə­lə 162 il son­ra, yə­ni 1822-ci il­də “Hey­van­lar­la mü­na­si­bət haq­qın­da Qa­nun” qə­bul edi­lə­nə­dək qal­mış­dı.
Bri­ta­ni­ya fi­lo­so­fu Con Lokk (1632-1704) 1693-cü il­də çap­dan çıx­mış “Tər­bi­yə haq­qın­da bə­zi fi­kir­lər” əsə­rin­də ya­zır­dı “hey­van­lar­da duy­ma qa­bi­liy­yə­ti var­dır, etik cə­hət­cə on­la­ra əzab ver­mək düz­gün de­yil”. O, da Fo­ma Ak­vins­ki ki­mi qeyd edir­di ki, hey­van­la­rın on­lar­la yax­şı dav­ra­nıl­ma­sı­na heç bir haq­qı yox­dur.Ya­po­ni­ya­da XVII əs­rin son­la­rın­da Be­şin­ci Sye­qun Su­na­yo­si To­ku­qa­va hey­van­lar­la qəd­dar mü­na­si­bət­lə əla­qə­dar bir sı­ra fər­man­lar im­za­la­mış­dı. Fər­man­lar it­lər­lə, at­lar­la, inək­lər­lə, pi­şik­lər­lə, to­yuq­lar­la, tıs­ba­ğa­lar­la və hət­ta ilan­lar­la, həm­çi­nin ba­lıq­lar­la bağ­lı idi. Hey­van öl­dür­mə­yə gö­rə cə­za ki­mi sür­gün, həbs olun­maq və hət­ta ölüm cə­za­sı nə­zər­də tu­tu­lur­du. Ölü­mün­dən az ön­cə Su­na­yo­si onun Fər­ma­nı­na əbə­di ola­raq ria­yət olun­ma­sı­nı və­siy­yət et­miş­di. Fə­qət onun yaz­dı­ğı Qa­nun ölü­mün­dən on­ca gün son­ra ləğv edil­di.
Fran­sız ya­zı­çı­sı və mü­tə­fək­ki­ri Jan Jak Rus­so (1712-1778) 1754-cü il­də çap­dan çıx­mış “İn­san­lar ara­sın­da qey­ri-bə­ra­bər­li­yin ya­ran­ma­sı və bu­nun əsas­la­rı ba­rə­də dü­şün­cə­lər” ad­lı əsə­rin­də ya­zır­dı : “şü­ur­lu ol­ma­sa­lar be­lə, hiss et­mə qa­bi­liy­yə­ti­nə gö­rə hey­van­lar tə­bii hü­quq­la­ra ma­lik­dir­lər”.
Al­man fi­lo­so­fu İm­ma­nu­el Kant (1724-1804) Av­qus­ti­na Av­re­li­yi­nin, Fo­ma Ak­vins­ki­nin və Lok­kin ar­dın­ca təs­diq edir­di ki, in­sa­nın hey­van qar­şı­sın­da heç bir mə­nə­vi bor­cu, öh­də­li­yi yox­dur. Kan­ta gö­rə, in­sa­nın hey­va­na qar­şı qəd­dar­lı­ğı yal­nız ona gö­rə pis­lən­mə­li­dir ki, bu in­san şəx­siy­yə­ti­nin özü­nə zə­rər ye­tir­mək­dir. 1785-ci il­də o ya­zır­dı ki, in­sa­nın yal­nız di­gər in­san­lar qar­şı­sın­da öh­də­li­yi var­dır.
İn­gi­lis fi­lo­so­fu Ce­re­mi Ben­tam (1748-1832) 1781-ci il­də ya­zır­dı: “Bir vaxt gə­lə­cək ki, bə­şə­riy­yət nə­fəs alan bü­tün var­lıq­lar­la hu­ma­nist­cə­si­nə dav­ra­na­caq.”
Dörd il ötən­dən son­ra ye­nə Ce­re­mi Ben­tam Rus­so ilə ra­zı­la­şır və qeyd edir­di ki, əzab çək­mək qa­bi­liy­yə­ti di­gər var­lıq­lar­la mü­na­si­bət­də əsas əla­mət ki­mi qə­bul olun­ma­lı­dır.
İlk də­fə 1822-ci il­də, hey­van­lar­la qəd­dar­ca­sı­na mü­na­si­bə­tə gö­rə, yə­ni atı döy­dük­lə­ri üçün Lon­don­da 2 nə­fə­rə qar­şı məh­mə­kə işi qal­dı­rıl­dı və on­la­rın hə­rə­si 20 şil­linq cə­ri­mə olun­du­lar.
XIX əs­rin əv­vəl­lə­ri bir çox öl­kə­lər­də hey­van­la­rın mü­da­fiə­si­nə ma­raq­la­rın kəs­kin art­ma­sı ilə əla­mət­dar­dir. Bu İn­gil­tə­rə­də da­ha çox mü­şa­hi­də olu­nur­du.
O elə za­man idi ki, cə­miy­yə­tin zi­ya­lı his­sə­si­nin ma­raq­la­rı həm qo­ca­la­rın, yox­sul­la­rın, uşaq­la­rın, kə­ma­ğıl­la­rın prob­lem­lə­ri­nə, həm də, hey­van­la­rın və­ziy­yə­ti­nə cəlb olun­muş­du.
XIX əs­rin əv­vəl­lə­rin­də İn­gil­tə­rə­də bir ne­çə də­fə hey­van­lar­la hu­ma­nist mü­na­si­bət­lə əla­qə­dar qa­nun­la­rın qə­bul edil­mə­si cəhd­lə­ri ol­muş­du. La­kin, hər də­fə qa­nun­ve­ri­ci or­qan­la­rın eti­raz­la­rı nə­ti­cə­sin­də bu va­cib iş nə­ti­cə­siz qal­mış­dı.
1821-ci il­də İr­lan­di­ya par­la­men­ti­nin üz­vü pol­kov­nik Ri­çard Mar­tin at­lar­la xe­yir­xah mü­na­si­bət ba­rə­də qa­nun la­yi­hə­si­ni irə­li sür­dü və Bri­ta­ni­ya­nın ic­ti­mai pa­la­ta­sı­nın üzv­lə­ri tə­rə­fin­dən la­ğa qo­yul­du. Gu­ya ki, onun növ­bə­ti tək­li­fi eş­şək­lə­rin, it­lə­rin və pi­şik­lə­rin hü­quq­la­rı ilə bağ­lı ola­caq­dı. Bu­na bax­ma­ya­raq, Mar­tin Kral IV Ge­orq tə­rə­fin­dən “İn­san­pər­vər Dik” tə­xəl­lü­sü al­mış­dı və onun tə­şəb­bü­sü ilə 1822-ci il­də at­lar və iri­buy­nuz­lu hey­van­lar­a mü­na­si­bət ba­rə­də Qa­nun qə­bul olun­du. “Mar­tin Qa­nu­nu” kra­lın sank­si­ya­sı­nı al­maq­la hey­van­la­rın qo­run­ma­sı sa­hə­sin­də ilk məş­hur sə­nəd ol­du. Fərq qo­yul­ma­dan hər bir adam Qa­nun qar­şı­sın­da mə­su­liy­yət da­şı­yır­dı. Bu Qa­nu­nu po­zan­lar 5 funt ster­linq cə­ri­mə­lə­nir, ya­xud 2 ay müd­də­ti­nə həbs olu­nur­du.
ABŞ-ın bir sı­ra ştat­la­rın­da hey­van­lar­la sə­bəb­siz qəd­dar­lıq qa­nun­dan kə­nar he­sab edi­lir­di. 1850-ci il­də öküz dö­yü­şü­nün qa­da­ğa­sı ba­rə­də Qa­nun qə­bul edil­di.
1866-cı il­də Hen­ri Berq tə­rə­fin­dən ilk də­fə ola­raq Ame­ri­ka­da Hey­van­la­rı Mü­da­fiə Cə­miy­yə­ti ya­ra­dıl­dı. Bun­dan əv­vəl Berq ABŞ pre­zi­den­ti Av­ra­am Lin­koln tə­rə­fin­dən Ru­si­ya­da dip­lo­ma­tik işə tə­yin olun­muş və ora­da hey­van­lar­la ol­duq­ca qəd­dar mü­na­si­bə­tin şa­hi­di ol­muş və bu­na çox hey­rət­lən­miş­di.
XIX əs­rin or­ta­la­rın­da Av­ro­pa­da və Ame­ri­ka­da hey­van hü­quq­la­rı ilə əla­qə­dar mü­əy­yən iş­lər gö­rül­dü. Be­lə ki, 1879-cu il­də Ed­var Ni­kol­son “Hey­van hü­quq­la­rı” əsə­rin­də qeyd edir­di ki, hey­van­lar da, in­san­la­ra aid edi­lən hə­yat və azad­lıq ki­mi tə­bii hü­quq­la­ra ma­lik­dir­lər.
O döv­rün bir sı­ra ya­zı­çı­la­rı Con Lyu­is, Ed­vard Evans və Ha­vard Mur da, hey­van­la­rın tə­bii hü­quq­la­rı­nı mü­da­fiə edir­di­lər.
Al­man fi­lo­so­fu Ar­tur Şo­pen­ha­u­er (1788-1860) İn­gil­tə­rə­də Hey­van Hü­quq­la­rı Kon­sep­si­ya­sı­nın iş­lən­mə­si­ni tam bə­yə­nir­di.
O ya­zır­di ki, “Av­ro­pa­da in­san­la­rın tə­fək­kü­rün­də get­dik­cə hey­van hü­quq­la­rı ba­rə­də fi­kir for­ma­la­şır, təd­ri­cən köh­nə tə­səv­vür­lər, yə­ni hey­va­nın san­ki bir əş­ya və əy­lən­cə mən­bə­yi ol­ma­sı ba­rə­də fi­kir­lər da­ğı­lır. La­kin, So­pen­ha­ue­rin hey­van­la­rın hü­quq­la­rı ba­rə­də fi­kir­lə­ri ve­ge­ta­ri­an­lı­ğa şa­mil edil­mir­di. O, he­sab edir­di ki, in­san­lar ət ye­mə­sə­lər da­ha çox əziy­yət çə­kər­lər.
XIX əs­rin 90-cı il­lə­rin­də hey­van­la­ra mü­na­si­bət kəs­kin şə­kil­də pis­ləş­di; alim­lər ant­ro­po­mor­fiz­mi (qey­ri in­san tə­bi­ət­li can­lı­la­rın in­sa­ni key­fiy­yət­lə­rə ma­lik ol­ma­sı) elm­dən kə­nar he­sab edir­di­lər.
Rus fi­zio­lo­qu, No­bel mü­ka­fa­tı la­ue­ra­tı İvan Pav­lov hey­van­la­ra fi­zio­lo­ji var­lıq ki­mi ba­xır­dı, “zə­ru­rət ol­ma­dan on­la­ra ay­rı­ca bir fərd ki­mi bax­maq fan­tas­tik oyun­la­ra baş qoş­ma­ğa bən­zə­yir.” de­yir­di. Bu san­ki De­kar­tın XVII əsr­də de­di­yi fi­kir­lə­rin təs­di­qi idi: hey­van­lar sa­də­cə me­xa­nizm, sa­at ki­mi ci­haz­dır­lar, şü­ur­suz­dur­lar və hət­ta qav­ra­ma qa­bi­liy­yə­tin­dən məh­rum­dur­lar.
XX əsr­də hey­van­la­rın is­tis­ma­rı­nın güc­lən­mə­si ilə əla­qə­dar on­la­rın hü­quq­la­rı uğ­run­da hə­rə­kat mey­da­na gəl­di. Al­ma­ni­ya­da 1933-cü il­də hey­van­lar­la bağ­lı bir sı­ra qa­nun­lar qə­bul edil­di. “Klad­de­ra­datsch” sa­ti­rik jur­na­lın­da 1933-cü ilin 3 sent­yab­rın­da bir ka­ri­ka­tu­ra çə­kil­miş­di. Üzə­rin­də tib­bi təc­rü­bə apa­rı­lan hey­van­lar Ger­man Ge­rin­qi na­sist­cə­si­nə sa­lam­la­yır­dı­lar. Al­man na­sio­nal-so­sia­list par­ti­ya­sı 1933-cü il­də ha­ki­miy­yə­tə gə­lən­dən son­ra Av­ro­pa­da hey­van­la­rın mü­da­fiə­si ilə bağ­lı bir sı­ra qa­nun­lar top­lu­su çap et­di. Bu can­lı­lar (ənə­nə­vi ola­raq in­san və hey­van) ara­sın­da növ böl­gü­sü səd­di­nin gö­tü­rül­mə­si ilə bağ­lı ilk tə­şəb­büs idi.
1933-cü ilin 24 no­yab­rın­da hey­van­la­rın mü­ha­fi­zə­si ba­rə­də qa­nun top­lu­su çap olun­du.”Ye­ni Reyx”də ilk də­fə hey­va­na qar­şı qəd­dar­lı­ğa qa­da­ğa qo­yul­du.
3 iyul 1934-cü il­də ov et­mə ləğv edil­di, 1 iyul 1935-ci il­də isə Ət­raf Mü­hit Qa­nun­ve­ri­ci­li­yi qə­bul edil­di. 1937-ci il­də hey­van­la­rın av­to­mo­bil­də, 1938-ci il­də qa­tar­da mü­va­fiq qay­da­da apa­rı­lıb-gə­ti­ril­mə­si ba­rə­də Qa­nun çıx­dı. At­la­rın əziy­yət­siz nal­lan­ma­sı ba­rə­də tə­li­mat bu­ra­xıl­dı və mü­va­fiq Qa­nun qə­bul edil­di. Himm­ler həm­çi­nin “SS”-in yük­sək rüt­bə­li za­bit­lə­ri üçün ve­ge­te­ri­an die­ti­nə keç­mək ba­rə­də tə­li­mat da çap et­dir­di. Ger­man Ge­rinq hey­van­lar üzə­rin­də tib­bi təc­rü­bə­lə­rin apa­rıl­ma­sı­na da, qa­da­ğa qoy­du. Mə­mə­li hey­van­lar­dan at­la­ra, it­lə­rə və pi­şik­lə­rə xü­su­si sta­tus ve­ri­lə­rək təc­rü­bə (eks­pe­ri­ment) məq­sə­di­lə on­la­rın is­ti­fa­də­si yol­ve­ril­məz sa­yıl­dı. Tib­bi eks­pe­ri­ment apa­rıl­maq üçün na­dir hal­lar­da xü­su­si ica­zə yal­nız ins­ti­tut­la­ra ve­ri­lir­di. Ay­rı-ay­rı təd­qi­qat­çı­la­ra li­sen­zi­ya ve­ril­mir­di.
Tib­bi eks­pe­ri­ment­lər son­ra­lar kon­sent­ra­si­ya dü­şər­gə­lə­rin­də, məs. Os­ven­sim­də, həm­çi­nin di­gər dü­şər­gə­lər­də dok­tor Yo­zef Men­gen tə­rə­fin­dən əsa­sən yə­hu­di və qa­ra­çı­lar üzə­rin­də ic­ra olu­nur­du.
1945-in so­nun­da mü­ha­ri­bə­dən son­ra hey­van­la­rın is­tis­ma­rı güc­lə­nir.
Hey­van­lar haq­qın­da ge­niş­lən­di­ril­miş qa­nun­la­rın qə­bu­lu­na bax­ma­ya­raq on­la­rın heç bir hü­qu­qu yox idi. Təd­qi­qat­lar gös­tə­rir ki, qa­nun­ve­ri­ci­lik o vaxt əsa­sən in­san­la­rın ma­raq­la­rı­na uy­ğun ola­raq ha­zır­la­nır­dı.
Mə­sə­lən, hey­van­la­ra qəd­dar mü­na­si­bət­lə bağ­lı Qa­nun şəx­si mül­kiy­yə­tin, yə­ni kənd tə­sər­rü­fa­tı hey­van­la­rı­nın mü­ha­fi­zə­si məq­sə­di­lə qə­bul olun­muş­du. Ba­lıq­la­rın həd­dən ar­tıq ov­lan­ma­sı ət­raf mü­hi­tə tə­sir edər və bu da nə­ti­cə­də in­san­la­rın sağ­lam­lı­ğı­na zə­rər ye­ti­rər­di. Nə­zər­də tu­tu­lan­dan çox hey­van ov­lan­ma­sı və bra­kon­yer­lik son­da ma­liy­yə it­ki­lə­ri­nə gə­ti­rə bi­lər­di.
Təd­qi­qat­çı­lar he­sab edir­lər ki, hey­van­la­rın və­ziy­yə­ti­nin XIX əsr­də qis­mən yax­şı­laş­ma­sı ba­rə­də fi­kir ya­yıl­ma­sı­na bax­ma­ya­raq, XX əsr­də və­ziy­yət xey­li pis­ləş­di. Bu ən çox II Dün­ya mü­ha­ri­bə­sin­dən son­ra baş ver­di. Hey­van­la­rın el­mi təc­rü­bə­lər­də is­ti­fa­də­si­nin ge­niş­lən­mə­si də bu­ra­ya əla­və olun­ma­lı­dır.
Oks­ford qru­pu ad­la­nan bir qrup təd­qi­qat­çı­lar qə­ra­ra gəl­di­lər ki, hey­van­la­rın is­ti­fa­də olun­ma­sı­nın güc­lən­mə­si gö­rün­mə­miş is­tis­ma­ra gə­ti­rib çı­xa­rır. 1964-cü il­də Rut Har­ri­son məş­hur “ma­şın hey­van­lar” ki­ta­bın­da fab­rik-fer­ma­la­rı tən­qid edir­di.
Oks­ford qru­pu üzv­lə­rin­dən bi­ri psi­xo­loq Ri­çard Ray­der 1965-ci il­də “Sun­day Ti­mes”da Bri­cit Bro­fi­nin “Hey­van hü­quq­la­rı” ad­lı mə­qa­lə­si­nə işa­rə edə­rək ya­zır­dı ki, bu bö­yük qə­zet­də hey­van hü­quq­la­rı ba­rə­də ya­zıl­mış ilk mə­qa­lə idi.
Les­ter Uni­ver­si­te­tin­dən (İn­gil­tə­rə ) Ro­bert Qar­ner ya­zır­dı: Har­ri­son və Bro­fi­nin iş­lə­ri ic­ti­mai ma­raq­lar­da in­san və hey­van mü­na­si­bət­lə­ri ilə bağ­lı elə bir part­la­yış tö­rət­di ki, bu da “ye­ni əx­laq”ın ya­ran­ma­sı­na gə­tir­di. Bro­fi ya­zır­dı “in­san­la di­gər növ­lər ara­sın­da mü­na­si­bət­lər so­nun­cu­nun fa­si­lə­siz is­tis­ma­rı­dır. On­lar bi­zə iş­lə­yir­lər, on­la­rı ye­yi­rik və on­lar­dan pal­tar dü­zəl­di­rik. On­la­rı ya­rı­rıq, əv­vəl­lər on­la­rı bi­zim al­lah­la­rı­mı­za qur­ban gə­ti­rir­dik, on­la­rın da­xi­li or­qan­la­rı üzə­rin­də təc­rü­bə­lər apa­rı­rıq...”. Son­ra­lar, 1971-ci il­də Ray­der çox ya­yıl­mış və tə­sir­li olan “Hey­van­lar, in­san­lar və əx­laq: hey­van­la­ra qar­şı qəd­dar­lıq mə­sə­lə­lə­ri” əsə­ri­nin mü­əl­lif­lə­rin­dən bi­ri ol­du.
1970-ci il­də Ray­der ilk də­fə ola­raq “spe­şie­sizm” ter­mi­ni­ndən is­ti­fa­də et­di. İn­gi­lis di­lin­də olan bu söz hər han­sı bir nö­və qar­şı ay­rı-seç­ki­lik mə­na­sı­nı ve­rir­di.
Son­ra­lar məş­hur Avst­ra­li­ya ali­mi Pi­ter Sin­gerin spe­şie­sizm sö­zü­nü 1975-ci il­də “Hey­van­la­rın azad olun­ma­sı” ad­lı ki­ta­bın­da ter­min ki­mi iş­lət­mə­si bu­nun hey­van hü­quq­la­rı­nın mü­da­fiə hə­rə­ka­tı iş­ti­rak­çı­la­rı tə­rə­fin­dən qə­bul edil­mə­si­nə gə­tir­di və bu söz 1989-cu il­də çıx­mış “İn­gi­lis di­li­nin Oks­ford lü­ğə­ti­nə” da­xil edil­di.
Pi­ter Sin­ge­rin “Hey­van­la­rın azad olun­ma­sı” ki­ta­bı­nın 1975-ci il­də ABŞ-da və 1976-cı il­də Bö­yük Bri­ta­ni­ya­da çap olun­ma­sı dün­ya alim­lə­ri içə­ri­sin­də hey­van haq­la­rı­na ma­ra­ğı ar­tır­mış ol­du.
Tom Re­qan 2001-ci il­də ya­zır­dı, fi­lo­sof­lar son 20 il­də hey­van haq­la­rı ba­rə­də, əv­vəl­ki 2000 il ər­zin­də ya­zıl­dı­ğın­dan çox yaz­mış­lar.
Bö­yük Bri­ta­ni­ya­da hü­quq tə­lə­bə­si Ron­ni Li 1971-ci il­də Lu­ton şə­hə­rin­də ov­çu­luq­la mü­ba­ri­zə fə­al­la­rı qru­pu­nu ya­rat­dı. On­lar ov­çu­la­rın av­to­mo­bil­lə­ri­nə hü­cum edir, şin­lə­ri­ni de­şir, şü­şə­lə­ri­ni sın­dı­rır və öz hə­rə­kət­lə­ri­ni “fə­al əzab­çək­mə” ad­lan­dı­rır­dı­lar. 1973-cü il­də on­lar İn­gil­tə­rə­nin Mil­ton Kins şə­hə­rin­də­əc­za­çı­lıq la­bo­ra­to­ri­ya­sın­da yan­ğın tö­rət­di­lər. 1974-cü il­də Li və di­gər bir fə­al 3 il­lik həbs cə­za­sı­na məh­kum olun­du­lar. La­kin, 12 ay son­ra on­lar bu­ra­xıl­dı­lar. 1976-cı il­də Li 30 nə­fər­dən iba­rət tə­rəf­daş top­la­ya­raq “Hey­van Azad­lı­ğı Cəb­hə­si”ni ya­rat­dı. O he­sab edir­di ki, bu ad hey­van­la­rı is­tis­mar edən­lə­rə dinc­lik ver­mə­yə­cək­dir. İn­di “Hey­van Azad­lı­ğı Cəb­hə­si ”dün­ya­nın 38 öl­kə­sin­də fəa­liy­yət­də­dir.
2002-ci il­də ABŞ-ın Fe­de­ral Təh­qi­qat Bü­ro­su elan et­di ki, adı çə­ki­lən Cəb­hə öl­kə­nin təh­lü­kə­siz­li­yi­nə bir ter­ror­çu təş­ki­lat ki­mi zə­rər ye­ti­rir. 2005-ci il­də ABŞ-ın Mil­li Təh­lü­kə­siz­lik Na­zir­li­yi bu təş­ki­la­tı “da­xi­li ter­ror təh­lü­kə­si” si­ya­hı­sı­na da­xil et­di.
2008-ci il­də İs­pa­ni­ya bə­zi hey­van növ­lə­ri ba­rə­də qa­nun qə­bul edən ilk döv­lət ol­du. “İn­sa­na­bən­zər mey­mun­lar” ba­rə­də qə­bul edil­miş qa­nun­da mey­mun­lar üzə­rin­də hər han­sı bir təc­rü­bə­nin qo­yul­ma­sı­na, on­la­rın sirk və te­le­vi­zi­ya proq­ram­la­rı üçün sax­la­nıl­ma­sı­na qa­da­ğa qo­yu­lur və zoo­park­lar­da sax­la­nıl­ma şə­rai­ti­nin yax­şı­laş­dı­rıl­ma­sı tə­ləb olu­nur­du.
İs­veç­rə Av­ro­pa­da Hey­van hü­quq­la­rı­nın mü­da­fiə­si sa­hə­sin­də apa­rı­cı döv­lət­dir. 2008-ci il­də hey­van haq­la­rı ba­rə­də Qa­nun qüv­və­yə min­di ki, bu­ra­da ilk də­fə ola­raq məh­kə­mə­də “hey­van və­ki­li” mə­sə­lə­si qo­yu­lur­du. Həm­çi­nin Qa­nun­da vəh­şi və ev hey­van­la­rı ilə mü­na­si­bə­tə də­qiq req­la­ment mü­əy­yən­ləş­di­ril­miş­di.
Ni­der­land­da ya­ra­dıl­mış “Hey­van­la­rın Mü­da­fiə­si Par­ti­ya­sı” ilk si­ya­si par­ti­ya­dır. Vəh­şi hey­van­lar üçün par­ti­ya 2002-ci il­də ya­ra­dı­lıb. Par­ti­ya Al­ma­ni­ya­da ol­du­ğu ki­mi öl­kə kons­ti­tu­si­ya­sın­da hey­van hü­quq­la­rı­na yer ay­rıl­ma­sı və hey­van­la­rın mü­da­fiə­si ba­rə­də ay­rı­ca qa­nun iş­lən­mə­si üçün ça­lı­şır. 2007-ci il­də Par­ti­ya se­çi­ci­lə­rin 2,5%-nin sə­si­ni top­la­ya­raq par­la­ment­də 9 yer al­dı.
2010-cu ilin yan­va­rın­da zoo­loq Lo­ri Ma­ri­no və Emo­ri Uni­ver­si­te­tin­dən olan həm­kar­la­rı del­fin­lər üzə­rin­də ana­to­mik təd­qi­qat apar­dı­lar. Maq­nit re­zo­nans to­moq­ra­fi­ya­sı ilə del­fi­nin bey­ni ska­ne­rə çə­kil­di və nə­ti­cə di­gər mə­mə­li­lər­lə mü­qa­yi­sə olun­du. Bəl­li ol­du ki, in­sa­na ya­xın olan şim­pan­ze ilə mü­qa­yi­sə­də del­fi­nin bey­ni çə­ki­si­nə gö­rə xey­li iri­dir və on­la­rın hə­rə­kə­ti yük­sək zeh­ni in­ki­şa­fa də­la­lət edir.
Bu sə­bə­bə gö­rə bir çox elm nü­ma­yən­də­lə­ri tək­lif edir­di ki, del­fin­lə­rə “qey­ri in­san tə­bi­ət­li şəx­siy­yət” ki­mi bax­maq­la on­la­ra fər­di hü­quq­lar ve­ril­sin.
Son­da onu xa­tır­lat­maq is­tə­yi­rik ki, biz hər bi­ri­miz şü­ur­lu var­lıq ola­raq, is­tər vəh­şi tə­biə­tin, is­tər­sə də ev hey­van­la­rı­nın ri­fa­hı, gə­lə­cə­yi üçün bö­yük mə­su­liy­yət da­şı­dı­ğı­mı­zı dərk et­mə­li­yik. Biz nö­vün­dən, cin­sin­dən ası­lı ol­ma­ya­raq bü­tün hey­van­la­rı sev­mək­lə, qo­ru­maq­la, həm­çi­nin on­la­rın ya­şa­maq haq­la­rı­na hör­mət­lə ya­naş­maq­la, ey­ni za­man­da in­san nəs­li­nin Yer pla­ne­tin­də xoş­bəxt ya­şa­ma­sı­na xid­mət et­miş olu­ruq. Hey­van­lar­la hu­ma­nist­cə­si­nə dav­ran­maq: xəs­tə, atıl­mış, kim­sə­siz hey­van­la­ra qay­ğı və mər­hə­mət gös­tər­mək zə­ru­rə­ti­ni hər bi­ri­miz vic­dan bor­cu he­sab et­mə­li­yik.

"YER VƏ İNSAN" jurnalı № / 04/ MAY- İYUN


Etiket:

Strategiya.az

Xəbərlər
20.07.2022

Xarici valyutaların manata qarşı bugünkü məzənnəsi

20.07.2022

Ceyhun Bayramov ölkəmizin Avropanın enerji təhlükəsizliyində mühüm rol oynadığını bildirib

20.07.2022

İmtahanın nəticələri ilə əlaqədar müraciətlərə baxılması üçün Apellyasiya Şurasına ərizə qəbuluna başlanılıb

20.07.2022

Xarici işlər naziri Ceyhun Bayramov NATO-nun Baş katibi Yens Stoltenberq ilə görüşüb

20.07.2022

Avropa İttifaqı münaqişədən sonrakı dövrdə mühüm rol oynayır - Ceyhun Bayramov

20.07.2022

"Qarabağ" İsveçrə çempionuna qalib gəldi

20.07.2022

Tehranda Rusiya və Türkiyə prezidentlərinin görüşü olub

16.07.2022

Ceyhun Bayramov Gürcüstanın Baş naziri ilə bölgədə sülh prosesini müzakirə edib

16.07.2022

Mikayıl Cabbarov: Sənaye zonalarında istehsal 53 faiz, ixrac isə 2 dəfə artıb

16.07.2022

Ağalı kəndinə köçürülən ailələrin tibbi müayinələrinə başlanılıb

16.07.2022

Prezident İlham Əliyev: Bizim Xəzər dənizi kimi çox nəhəng bir enerji mənbəyimiz var

16.07.2022

Qubada içərisində 125 min manat olan seyf oğurlanıb

14.07.2022

İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının 140 illiyi qeyd edilləcək - SƏRƏNCAM

14.07.2022

Azərbaycan tarixinin şanlı səhifələrindən biri - 14 iyul 1969-cu il

14.07.2022

Şuşada Vaqif Poeziya Günləri başlayıb

14.07.2022

Təhsil Nazirliyi: 204 məktəbdə elektron jurnal və gündəlik sistemi tətbiq edilib

14.07.2022

Təhsil Nazirliyi məlumat yaydı

14.07.2022

FHN: Zəngilan rayonunda ağaclıq ərazidə baş verən yanğının tam söndürülməsi istiqamətində tədbirlər görülür

14.07.2022

Azərbaycan neftinin qiyməti 114 dolları ötüb

14.07.2022

Azərbaycan Ordusunun əsgəri həlak olub

14.07.2022

Baş Prokurorluq rəis müavininin intiharı ilə bağlı məlumat yaydı

13.07.2022

Respublika üzrə pensiyaların iyulun 15-də tam ödənilərək yekunlaşdırılması nəzərdə tutulub

13.07.2022

Qızıl təpə abidəsində arxeoloji tədqiqatlar davam edir

13.07.2022

Azərbaycan neftinin bir bareli 113,91 dollara satılır

13.07.2022

Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft boru kəmərinin tam istismara verilməsindən 16 il ötür

12.07.2022

Partlayış zamanı “Baktelecom”un rabitə infrastrukturuna ziyan dəyməyib

12.07.2022

Dünyada "Premium Euro-95" benzinin bahalaşması gözlənilir - Azərbaycana necə təsir edəcək?

12.07.2022

Azərbaycan nefti ucuzlaşıb

12.07.2022

Böyük Britaniyanın yeni baş nazirinin adı sentyabrın əvvəlində açıqlanacaq

12.07.2022

Tovuz döyüşlərindən iki il ötür

12.07.2022

Bakının mərkəzində partlayış baş verib

12.07.2022

Cüdoçularımız Xorvatiyada Qran-Pri turnirində iştirak edəcəklər

12.07.2022

Ərdoğan yaxın zamanda Venesuelaya səfər edəcək - Maduro

11.07.2022

Türkiyə və Ukrayna prezidentləri arasında telefon danışığı olub

11.07.2022

Xaçmazdakı meşə yanğınının söndürülməsinə iki helikopter və amfibiya tipli təyyarə cəlb olunub 

11.07.2022

Ərdoğan və Paşinyan arasında telefon danışığı olub

11.07.2022

Saatlı stansiyası yaxınlığında qəzaya uğrayan qatar Gürcüstana məxsusdur - ADY

11.07.2022

FHN Xaçmazdakı meşə yanğınları ilə bağlı məlumat yayıb

11.07.2022

Vahid əlaqələndirmə mərkəzlərində 41 min şəxsə xidmətlər göstərilib

11.07.2022

Kino Agentliyi Mədəniyyət Nazirliyinin tabeliyində olan qurumların siyahısına əlavə edilib

09.07.2022

Gələn ilin sonunda Şuşa ilk sakinlərini qəbul edəcək - Aydın Kərimov

09.07.2022

Azərbaycan Ordusunun hərbçisi həlak olub

09.07.2022

DİN: Ötən gün ölkə ərazisində qeydə alınan cinayətlərdən 52-nin açılması təmin olunub

09.07.2022

Xocavənd rayonu ərazisində yeni hərbi hissənin açılışı olub

09.07.2022

Birinci vitse-prezident Mehriban Əliyeva Qurban bayramı münasibətilə xalqımızı təbrik edib

09.07.2022

Abeyə atəş açan şəxs əməlinin səbəbini açıqlayıb

09.07.2022

Zakir Həsənov Qurban bayramı münasibətilə Azərbaycan Ordusunun şəxsi heyətini təbrik edib

09.07.2022

XİN Azərbaycanın diplomatik xidmət orqanlarının əməkdaşlarını peşə bayramı münasibətilə təbrik edib

09.07.2022

Bu gün Azərbaycanda Qurban bayramı qeyd edilir

08.07.2022

Bərdədə avtomobil yolunun tikintisi ilə bağlı 3,1 milyon manat ayrıldı - SƏRƏNCAM