AMEA Fəlsəfə İnstitutunun böyük elmi işçisi, f.ü.f.d. Radif Mustafayev
Bir mütəxəssis kimi bizi də tədqiqat dairəmizdə olan orta əsrlər müsəlman Şərqində Antik Yunan-Roma fəlsəfəsinin əsasında elmi-fəlsəfi istiqamətin “İslam fəlsəfəsi”, nümayəndələrinin isə “İslam filosofları” adlandırılması maraqlandırmaya bilməzdi. Bunun Antik irsə sadiqlikləri və ən başlıcası peşəkar fəlsəfəni yeni reallıqlarda yüksək səviyyədə inkişaf etdirmiş Şərq peripatetiklərindən Yəqub Kindiyə, Əbu Nəsr Farabiyə, İbn Sinaya, əslən Azərbaycandan olmuş Əbülhəsən Bəhmənyara və digər Şərq peripatetiklərinə, məşşailərə aid edilməsi fikrimizcə, dolaşıqlıqlara gətirib çıxartdığı kimi elmi baxımdan yanlış, amma bütün bunlara baxmayaraq günümüzdə belə təəssüflər olsun ki, təkrarlanan qüsurlardandır.
Adətən “İslam fəlsəfəsi” və “İslam filosofları” deyərkən Şərq peripatetizminin, məşşailiyin fəlsəfəsini və nümayəndələrini nəzərdə tutanlar ən yaxşı halda İslam regionu mədəniyyətindən söhbət getdiyinə görə, ən pis halda isə peşəkar elmi-fəlsəfi təlimlə hikmət, müsəlman teosofiyası, xüsusən də, bütövlükdə İslam dini və dünyagörüşü arasındakı fərqliklərə vara bilmədiklərinə görə bu cür davranmaqdadırlar. Öz növbəmizdə təkcə elmi metodologiya ilə kifayətlənməyib, elə həmçinin fəlsəfi dünyagörüşün də imkan verdiyi müqayisəli (komporativistik) və hermenevtik (anlama, şərh etmə, təfsir üsulu) yanaşmalara əsaslanaraq sözügedən məsələyə münasibətimizi hörmətli oxucularla bölüşmək istərdik.
Əlbəttə xalq müdrüklüyünə istinad etsək, “Od olmayan yerdən tüstü çıxmaz” deyiminə görə sözügedən fəlsəfi təlimin və peşəkar filosofların “İslam fəlsəfəsi” və “İslam filosofları” adlandırılmasının dolaşıqlığı qədər də dərin səbəblərinin olduğunu güman etmək yerinə düşür. Amma bu səbəbin heç də daxildən (orta əsrlər müsəlman Şərqi irsindən) deyil, elə bu irsi öyrənməyə çalışıb, amma fərqli məqsədlərlə bunu həyata keçirməkdə olan çoxsaylı tədqiqatçıların, o cümlədən də İslam dininə münasibətdə spesifik mövqe sərgiləyən dövlət və cəmiyyətlərin maraqlarına, onlarda tarixən formalaşmış adət və ənənələrə əsasən orta əsrlər müsəlman Şərqini təfsir etməyə və anlamağa çalışan xarici, yad və ən başlıcası yanlış olan amillərdən qaynaqlandığını iddia edə bilərik. Çünki, elə ən azından orta əsrlər müsəlman Şərqi irsinə müraciət etmək kifayət edir ki, hələ XI-XII əsrlərdə yaşamış görkəmli İslam alimi və mistik (sufi) Əbuhamid Məhəmməd ibn Məhəmməd Qəzalinin (1059-1111) 1095-ci ildə tamamladığı məşhur “Filosofları təkzib” (və ya “Filosofların ardıcıl olmamaları” kimi də tərcümə edilən) “Təhafüt əl-fəlasifə” əsərində sözügedən məşşaizmi və onun nümayəndələrini İslam mövqeyindən araşdıraraq Şərq peripatetiklərini üç məsələdə kafir (! – R.M.), on yeddi məsələdə bidətçi (!-R.M.) elan etdiyini heç cür təsadüfi hesab etməyək. Əlbəttə, adətən bu əsərə cavab kimi qələmə alınmış Şərq peripatetiki İbn Rüşdün (1126-1198) “Təkzibi təkzib” (və ya “Ardıcılsızlığın ardıcılsızlığı”) “Təhafüt ət-təhafüt” kitabı misal göstərilsə də, bu əsərdə də məşşai filosofun ideya sələflərinə bəraət qazandırmaqla yanaşı daha çox barışdırıcı mövqe tutduğu göz önündədir. Nəticədə İbn Rüşdün mövqeyi “ikili həqiqət” və ya öz adının latınlaşdırılmış ifadəsi ilə “averroizm” şəklində məşhur olaraq həm dinin, həm də fəlsəfənin həqiqət olduğunu iddia etmişdir. Bəlkə də bu səbəbədən də fəlsəfi dünyagörüşə xas olan prinsipiallıq yumuşaldığından sonrakı dövrdə müstəqil elmi-fəlsəfi istiqamətin deyil, daha çox dinə və dini dünyagörüşlərə tabe etdirilmiş fəlsəfi təlimlərlə rastlaşmış oluruq. Halbuki, bütün bunlar orta əsrlər müsəlman Şərqində peşəkar elmi-fəlsəfi dünyagörüşün mövcud olmadığına və ucdantutma bütün təlimlərin “İslam fəlsəfəsi” və nümayəndələrinin “İslam filosofları” adlandırılmasına heç bir əsas vermir. Odur ki, biz, qeyd etdiyimiz müqayisəli – hermenevtik yanaşmaya da müraciət edib qarşımızda fərqli bir mənzərə aşkarlandığından qənaətlərimizi ilk növbədə elmi-fəlsəfi ictimaiyyətin diqqətinə təqdim edirik.
Məlum olduğu kimi, orta əsrlər müsəlman Şərqində antik irslə tanışlıq müsəlmanların Suriyanın – “Terra philosophy” (Fəlsəfə diyarının, torpaqları, ərazilərinin) fəthindən sonra, xüsusən də Abbasi xəlifələri dönəmlərində “Darül –hikmə” adlı mərkəzin açılması ilə tərcüməçilik işinə təşviq etdiklərindən sonra baş vermişdir. Buna qədər isə, müsəlman Şərqində kəlam (sxolastika), fiqh (hüquq) və sufilik (mistika) geniş yayılmış və demək olar ki, hakim mövqeləri əldə etmişdilər. Ümumiyyətlə qeyd edək ki, nəinki müsəlman aləminə, eləcə də bütün Şərqə yad olmuş Antik dövrün fəlsəfi təlimləri və buradakı fəlsəfi dünyagörüş əsasən yunan dili qrammatikası və qanunçuluğu adı altında məhz “fəlsəfə” adı altında ilk dəfə olaraq müsəlmanlar tərəfindən dövriyyəyə daxil edilmişdir. Belə olduğu təqdirdə də qanunauyğun olaraq tərcümə fəaliyyətinin həyata keçirildiyi bu mərkəzin heç də “Fəlsəfə evi” anlamına gələn “Dar əl-fəlsəfə” deyil, elə “Darül-hikmə” və ya “Beytül-hikmə”, başqa sözlə “Hikmət evi” adlandırılması heç də təsadüfi və anlamsız deyidir. Halbuki, çox güman, əksər tədqiqatçılar “hikmət”in elə “fəlsəfə” olduğuna şübhə etməyərək buradan əldə edilmiş nəticələrin elmi dünyagörüşü və peşəkar fəlsəfəni formalaşdırdığından əslində həmin dövrə xas olmuş və elə Əbuhamid Qəzalinin də tənqidindən sonra yenidən üzərinə qayıdılaraq yeni bir səviyyədə inkişaf etdirilmiş İlahi hikmətin başa düşülməsi qayəsini unutmaqda və ya gözardı etməkdədirlər. Bəziləri isə, hətta orta əsrlər müəlliflərinin “hikmət” kimi müəyyənləşdirdikləri əsər adlarını belə “fəlsəfə”tək tərcümə edib, əslində filosof deyil, elə məhz onların dinin fəlsəfi izahatlarını verməklə məşğul olduqları üçün “İslam filosofları”, əsərlərinin isə dini fəlsəfə olduğundan “İslam fəlsəfəsi” (teosofiya) olduğu və bu işdə idrak nəzəriyyələrində belə açıq-aydın intuisiyaya (mərifətə) müraciət etmiş həkimləri (teosofları) filosoflar adlandırmaqdadırlar.
Bu məqam oxuculara daha da aydın olsun deyə biz, qeyd edilmiş şəkildə münasibət bildirilmiş bir neçə əslən azərbaycanlı müsəlman teosoflarının və ya həkimlərinin baxışlarına müraciət etsək, məsələn, onların da birmənalı şəkildə filosoflar kimi qəbul edilməsini doğru hesab etmədiyimiz və filosoflara qarşı mübarizə apardıqları kimi, teosofları da dinə münasibətdə kafirlikdə ittiham etmiş mütəkəllim və fəqihlər tərəfindən gənc yaşlarında edam edilərək faciəli aqibət yaşamış Eynəlqüzat Miyanəcinin (1099-1131) və bütün dünyada “İşraq şeyxi” kimi tanınmış Şihabəddin Sührəvərdinin adlarını qeyd edə bilərik. Halbuki, bunlardan mərhum müəllimim, AMEA-nın müxbir üzvü, professor, f.e.d. Zakir Məmmədovun qeyd etdiyi kimi, əgər Eynəlqüzat Miyanəci hətta Avropadakı spinosizmə təsir etdiyi güman edilərək dünyada Vəhdəti-vücüd təliminin banisi hesab edilən İbn Ərəbini özünün, bizə görə, teosofik ideyasında mərkəzi yer tutmuş dialektik baxışı ilə qabaqlamışdırsa, Şihabəddin Sührəvərdinin işraqilik təliminin geniş yayılmasında misilsiz əhəmiyyət daşımaqda olan şərqşünas H.Korben tərəfindən “İşraq teosofiyası” adlandırmasına baxmayaraq həmçinin bizə görə də teosofun özünün əsərlərinin adlarında belə “hikmət” sözünü istifadə etməsi fikrimizcə, heç də təsadüfi sayıla bilməz. Belə ki, əslində teosofiyaya xas xüsusiyyət kimi Şihabəddin Sührəvərdinin də müsəlman mistikası olan təsəvvüfə, sufiliyə aid əsərlərini belə nəzərdən qaçırmayıb elə “Əqaid əl-hükəma” (“Həkimlərin (teosofların) görüşləri (əqidələri, baxışları)”) və “Hikmət əl-işraq” (“İşraq hikməti (teosofiyası)”) adlı əsərlərinin təkcə adlarına diqqət etmək kifayət edir ki, irəli sürdüyümüz iddianın, yəni adıçəkilənlərin teosof və əsərlərinin teosofiya, başqa sözlə, həkimlər və hikmət olduğunu, o cümlədən də baxışlarını İslam dini əsasında qurduqlarından elə bu qəbildən olanların əsərlərinin “İslam fəlsəfəsi”, özlərinin isə həmçinin “İslam filosofları” adlandırılmasının doğru olduğunu aşkarlamış oluruq. Amma qeyd edək ki, biz, bəhs etdiyimiz bu mövqeyin doğruluğunu daha geniş bir şəkildə isbatlayacaq növbəti, artıq elmi məqalələrimizin nüfuzlu yerli və xarici elmi dərgilərdə nəşrinə nail olmaqla nəticədə orta əsrlər müsəlman Şərqi irsindəki elmi-fəlsəfi təlim kimi bütövlükdə Şərq peripatetizminə və onun ardıcıllarına “İslam fəlsəfəsi” və “İslam filosofları” ibarələrinin doğru ünvanlanmadığını müəyyən etmiş qənaətlərimizi gələcəkdə də işıqlandırmaq niyyətindəyik.
Strategiya.az
HEYDƏR ƏLİYEV - YENİ MİLLİ İNTİBAHIN VƏ MÜSTƏQİL DÖVLƏTÇİLİYİN ƏSASINI QOYMUŞ TARİXİ LİDER
Müasir dövrün qlobal problemi iş şəraitində mobbinq ve mübarizə yolları
Azərbaycan Respublikasında Dövlət Qulluğunun Təkmilləşdirilməsi İstiqamətləri
HEYDƏR ƏLİYEV - MÜASİR AZƏRBAYCAN TARİXİNİ YARADAN LİDER
Xarici valyutaların manata qarşı bugünkü məzənnəsi
Ceyhun Bayramov ölkəmizin Avropanın enerji təhlükəsizliyində mühüm rol oynadığını bildirib
İmtahanın nəticələri ilə əlaqədar müraciətlərə baxılması üçün Apellyasiya Şurasına ərizə qəbuluna başlanılıb
Xarici işlər naziri Ceyhun Bayramov NATO-nun Baş katibi Yens Stoltenberq ilə görüşüb
Avropa İttifaqı münaqişədən sonrakı dövrdə mühüm rol oynayır - Ceyhun Bayramov
"Qarabağ" İsveçrə çempionuna qalib gəldi
Tehranda Rusiya və Türkiyə prezidentlərinin görüşü olub
Ceyhun Bayramov Gürcüstanın Baş naziri ilə bölgədə sülh prosesini müzakirə edib
Mikayıl Cabbarov: Sənaye zonalarında istehsal 53 faiz, ixrac isə 2 dəfə artıb
Ağalı kəndinə köçürülən ailələrin tibbi müayinələrinə başlanılıb
Prezident İlham Əliyev: Bizim Xəzər dənizi kimi çox nəhəng bir enerji mənbəyimiz var
Qubada içərisində 125 min manat olan seyf oğurlanıb
İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının 140 illiyi qeyd edilləcək - SƏRƏNCAM
Azərbaycan tarixinin şanlı səhifələrindən biri - 14 iyul 1969-cu il
Şuşada Vaqif Poeziya Günləri başlayıb
Təhsil Nazirliyi: 204 məktəbdə elektron jurnal və gündəlik sistemi tətbiq edilib
Təhsil Nazirliyi məlumat yaydı
FHN: Zəngilan rayonunda ağaclıq ərazidə baş verən yanğının tam söndürülməsi istiqamətində tədbirlər görülür
Azərbaycan neftinin qiyməti 114 dolları ötüb
Azərbaycan Ordusunun əsgəri həlak olub
Baş Prokurorluq rəis müavininin intiharı ilə bağlı məlumat yaydı
Respublika üzrə pensiyaların iyulun 15-də tam ödənilərək yekunlaşdırılması nəzərdə tutulub
Qızıl təpə abidəsində arxeoloji tədqiqatlar davam edir
Azərbaycan neftinin bir bareli 113,91 dollara satılır
Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft boru kəmərinin tam istismara verilməsindən 16 il ötür
Partlayış zamanı “Baktelecom”un rabitə infrastrukturuna ziyan dəyməyib
Dünyada "Premium Euro-95" benzinin bahalaşması gözlənilir - Azərbaycana necə təsir edəcək?
Azərbaycan nefti ucuzlaşıb
Böyük Britaniyanın yeni baş nazirinin adı sentyabrın əvvəlində açıqlanacaq
Tovuz döyüşlərindən iki il ötür
Bakının mərkəzində partlayış baş verib
Cüdoçularımız Xorvatiyada Qran-Pri turnirində iştirak edəcəklər
Ərdoğan yaxın zamanda Venesuelaya səfər edəcək - Maduro
Türkiyə və Ukrayna prezidentləri arasında telefon danışığı olub
Xaçmazdakı meşə yanğınının söndürülməsinə iki helikopter və amfibiya tipli təyyarə cəlb olunub
Ərdoğan və Paşinyan arasında telefon danışığı olub
Saatlı stansiyası yaxınlığında qəzaya uğrayan qatar Gürcüstana məxsusdur - ADY
FHN Xaçmazdakı meşə yanğınları ilə bağlı məlumat yayıb
Vahid əlaqələndirmə mərkəzlərində 41 min şəxsə xidmətlər göstərilib
Kino Agentliyi Mədəniyyət Nazirliyinin tabeliyində olan qurumların siyahısına əlavə edilib
Gələn ilin sonunda Şuşa ilk sakinlərini qəbul edəcək - Aydın Kərimov
Azərbaycan Ordusunun hərbçisi həlak olub
DİN: Ötən gün ölkə ərazisində qeydə alınan cinayətlərdən 52-nin açılması təmin olunub
Xocavənd rayonu ərazisində yeni hərbi hissənin açılışı olub
Birinci vitse-prezident Mehriban Əliyeva Qurban bayramı münasibətilə xalqımızı təbrik edib
Abeyə atəş açan şəxs əməlinin səbəbini açıqlayıb
Zakir Həsənov Qurban bayramı münasibətilə Azərbaycan Ordusunun şəxsi heyətini təbrik edib
XİN Azərbaycanın diplomatik xidmət orqanlarının əməkdaşlarını peşə bayramı münasibətilə təbrik edib
Bu gün Azərbaycanda Qurban bayramı qeyd edilir
Bərdədə avtomobil yolunun tikintisi ilə bağlı 3,1 milyon manat ayrıldı - SƏRƏNCAM